Uit je burn-out

Ben jij een multitasker? Stop er dan onmiddellijk mee!

Ben jij een multitasker? Stop er dan onmiddellijk mee!

Het is hét klassieke patroon van onze tijd: we willen teveel. En we willen het bovendien allemaal terzelfdertijd. Zowel thuis als op het werk slaan we dan maar aan het multitasken. Even over de schouders van de kinderen kijken terwijl ze hun huiswerk maken en ondertussen in de potten roeren. Ondertussen loopt er ook nog een mailtje binnen dat we dan maar snel tussendoor beantwoorden. Ai, de soep is overgekookt – en, waar zijn de kids heen?

Multitasken is een mythe…

In zo’n – voor velen herkenbare – scenario’s is het niet alleen de soep die overkookt, maar ook ons brein. Want in tegenstelling tot wat je misschien denkt, ben je helemaal niet productiever of krijg je niet méér gedaan door te multitasken. Integendeel, het is zelfs ronduit inefficiënt.

Want het enige wat we eigenlijk doen is snel wisselen tussen verschillende taken. Door heen en weer te springen tussen verschillende opdrachten verspillen we net productiviteit omdat we onze kostbare reserves uitputten met telkens van focus te wisselen. Je schiet dus volledig je doel voorbij.

… met verstrekkende gevolgen

Wist je dat je bij multitasken bovendien een veel grotere kans op fouten hebt? Minder focus, meer fouten, het is eigenlijk de logica zelve.

Maar daar houdt het niet op. Onderzoek wijst uit dat multitasken een rechtstreekse bron van stress is. Neem nu het klassieke voorbeeld van de e-mail inbox. Als je tijdens het werken je inbox permanent laat openstaan, al dan niet met de nodige pop-ups, meldingen en belletjes van dien, dwing je jezelf de hele dag door in een staat van hoge alertheid. Als je er daarentegen voor kiest om enkel op vaste momenten e-mails te lezen en te beantwoorden, behoed je jezelf voor die hogere stressniveau’s.

Tenslotte verlamt multitasken je prikkels. Je staat minder open om de prikkels rondom je heen te registreren. Je bent dan misschien met verschillende dingen tegelijk bezig, maar eigenlijk ben je voor geen enkele taak 100% present.

Wat is het alternatief?

clean desk

Veel beter is om je op één taak tegelijk te focussen, daar je volledige aandacht aan te wijden en zo je brein te ontlasten. Alle taken nà elkaar in plaats van tegelijk. Met de nodige aandacht voor elke taak.

En het goede nieuws is dat we onszelf en ons brein daartoe kunnen trainen. Zelfs de meest hardnekkige multitaskers kunnen oefenen tot ze deze vaardigheid onder de knie hebben alsof ze nooit anders deden. Net zoals je je lichaam kan trainen door te sporten, kan je ook je brein trainen en je mentale veerkracht zo vergroten. Doe jezelf een cadeau, en start vandaag met jou brein-training!

Nood aan een helpende hand of een luisterend oor? Extra ondersteuning nodig bij het onder controle krijgen van jouw stress? Vrees je voor een burn-out? Contacteer ons en we bekijken hoe we jou het best kunnen helpen.

 

 

Karine Van Oosterbos – info@uitjeburnout.be – info@k-onsult.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *