Uit je burn-out

Zeven vakantietips voor HSP’ers

yoga beach

Zomervakantie! Heerlijk genieten. Ook voor HSP’ers (“Hoog Sensitieve Personen”) natuurlijk, want ook de vakantieprikkels komen bij hen extra binnen en daardoor kunnen veel HSP’ers echt intens genieten van een deugddoende break. Mààr: hooggevoeligheid kan, als je niet goed weet hoe ermee om te gaan, een vakantie ook moeilijker maken. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat je als HSP’er helemaal uitgeput aankomt op je reisbestemming of – nog erger – vermoeid van vakantie terugkomt? Daarom: zeven concrete vakantie- en reistips voor HSP’ers. Omdat je  je vakantie méér dan verdiend hebt!

1. Kies bewust!  Wat verwacht je van je vakantie? Wat voelt goed aan voor jou en wat niet? Stel jezelf heel bewust die vraag en pas ze toe op alle onderdelen van je reis: de periode, het type verblijf, de bestemming, het gezelschap, de activiteiten, het vervoer enzovoort.

2. Een goede voorbereiding scheelt een hoop kopzorgen!  Denk tijdig aan wat je allemaal moet inpakken en welke praktische regelingen je moet treffen. Probeer ook niet te werken tot het moment waarop je vertrekt, maar probeer een buffer in te bouwen. Als je rustig de tijd hebt genomen om alles voor te bereiden, dan kan je ook helemaal relaxed op reis vertrekken. Goed begonnen is…

3. Op dezelfde golflengte!  Communiceer duidelijk met je reisgenoten over wat je al dan niet prettig vind. Spreek desnoods een signaal af zodat je hen kan laten weten als het je even teveel wordt en je er graag even alleen tussenuit knijpt. Krop niks op en probeer zaken die verkeerd lopen ook meteen te bespreken. Dat zorgt ervoor dat de eventuele stress er meteen uit kan.

4. Zoek het in de natuur!  HSP’ers voelen zich vaak verbonden met de natuur op de een of andere manier. Een gezonde portie buitenlucht is in elk geval iets waar je alleen maar baat bij kan hebben. Ga op voorhand na welke mogelijkheden je hebt op je bestemming om te kunnen genieten van de natuur. Wandelen, yoga, meditatie, lezen, schrijven: het krijgt allemaal een extra dimensie in een mooie en gezonde omgeving.

5. Keep it simple!  Soms gaan we het te ver zoeken. Een vakantie in eigen land biedt ook heel wat mogelijkheden en heeft het voordeel dat je geen lange en vermoeiende (en potentieel stresserende) reis voor de boeg hebt. Maar ook als je naar het buitenland gaat, hoef je niet per se het massatoerisme of een luxeresort op te zoeken of om een fijne tijd te beleven – wel integendeel!

6.Doseer!  Less is more. Probeer je vakantie niet vol te proppen met allerhande activiteiten, maar bouw voldoende rustpunten in. Ontdekken, bewegen, inspiratie opdoen… Het is allemaal heel leuk en het hoort bij reizen. Maar je hoeft niet iedere dag op excursie te gaan of te gaan sporten of je onder de mensen te begeven. Het is helemaal OK om eens een snipperdagje in te lassen en rustig een boek te lezen of gewoonweg te genieten van de omgeving. Dolce far niente!

7. Geniet NIET met mate!  Geniet van de omgeving. De natuur. De rust. Het gezelschap. Het eten. Van eens te vertoeven in een heel andere omgeving en de dagdagelijkse beslommeringen achter je te kunnen laten. Prettige vakantie!

P.S. HSP’ers ondervinden heel wat uitdagingen in onze maatschappij. Kan je hulp gebruiken om jouw gevoeligheid als troef in te zetten? Contacteer ons! Ons nummer is 0486 44 51 95. Neem zeker ook een kijkje op www.k-onsult.be en op www.uitjeburnout.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *