Uit je burn-out

Mag het wat zachter ? De helende kracht van stilte.

Gisteren werkte ik een halve dag samen met één van onze co-workers. Op wat overleg na was het muisstil. Heerlijk vind ik dat! Zeker als HSP-tje. Toch hoorde ik mezelf de vraag stellen of ze graag een muziekje op de achtergrond hoorde. Nee hoor, ook zij gaf voorkeur aan werken in stilte. In een goed gevulde co-working zal dat dus nog een uitdaging vormen. De moeite waard dus om te onderzoeken hoe een evenwicht hierin mogelijk is. Ik ging slapen met deze gedachte en het resultaat van mijn gemijmer deel ik graag in onderstaande blog.

Het is je vast ook al eens overkomen. Je zit rustig op de trein en je hebt even nood aan wat me-time. Je staart rustig voor je uit of je leest een boek. Tot er zich opeens een groepje installeert op de bankjes net naast je – in een voor de rest compleet lege wagon. Een geanimeerd gesprek volgt. Stemmen als misthoorns galmen door de trein. Weg stilte, weg rust. Gefrustreerd zoek je een ander, stiller plekje op…

Stilte is heilzaam

Nochtans is het belangrijk om af en toe een stil moment in te lassen. Dat is nu ook wetenschappelijk aangetoond. Volgens verschillende, recente onderzoeken heeft de constante stroom aan geluiden een belangrijke, negatieve impact op onze levenskwaliteit. Geregeld stilte ervaren heeft grote invloed op de snelheid waarmee onze hersenen nieuwe cellen aanmaken: hoe stiller, hoe sneller dat proces verloopt. We komen in stilte tot diepere, belangrijke gedachten. Stilte helpt tegen stress en lawaai versterkt stress. En onze hersenen zijn in staat om gedragsfuncties te herstellen als ze maar voldoende stilte ervaren.

Voel je ook regelmatig die behoefte aan stilte? En moet je zelf ook geregeld de “saaie piet” uithangen of het “overgevoelig zieltje” door te vragen of het wat stiller kan? Dan heb je nu alvast verse argumenten om je verzoek mee te staven. Stilte is gewoon heilzaam, punt!

Start zelf een stilte-offensief

Maak het oorverdovend stil met volgende tips:

1. In plaats van automatisch de radio op te zetten in de auto, laat je die gewoon eens uit.

2. Zwijg. In een goed gesprek mag af en toe al eens een stilte vallen.

3. Laat de televisie uit als je niet gericht naar een programma kijkt.

4. Zoek de natuur op en laat je omringen door de stilte (of door de helende geluiden van de natuur: vogels die zingen, de wind die ruist door de bomen,…).

5. Last van geluid in je omgeving? Vraag of het wat stiller mag! Vaak zijn mensen zich er niet van bewust dat ze anderen storen.

6. Maak het stil in jezelf en doe dagelijks aan meditatie. Een kwartiertje per dag kan al heel effectief zijn.

7. Zet je telefoon op stil en schakel geluid bij notificaties uit.

8. Doe een geluidsaudit van je huis en je werkplek: check het geluid van ventilatiesystemen, machines en apparatuur en bekijk hoe je storende geluiden kan verminderen. Isoleren of de akoestiek verbeteren kan een hemelsbreed verschil maken.

9. Gebruik een koptelefoon met “noise-cancelling” functie om omgevingsgeluid te dempen.

10. Leer de stilte te waarderen: als je van stilte houdt, hoef je die ineens ook niet meer te vullen.

Heb jij nog tips voor ons? Hoe zorg jij voor stilte in je leven? Laat het ons weten via een eenvoudig berichtje naar info@k-onsult.be.

Karine van Oosterbos

Mortsel, 25-04-17

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *