Uit je burn-out

HSP op de werkvloer: 7 tips om je goed in je vel te voelen op het werk

Wist je dan ongeveer 20 procent van de bevolking hoogsensitief is?  Hoogsensitiviteit is veel meer dan het zoveelste modewoord: hoogsensitieve personen zijn extra gevoelig voor prikkels, geluiden en sferen. Ze hebben bovendien een relatief open energieveld, waardoor indrukken vrij hard kunnen binnenkomen. En dat geldt niet alleen in de privésfeer maar even goed op de werkvloer.

HSP’er aan het werk: gedoemd tot stress?

Ben jij hoogsensitief? Op de werkvloer kan je extra stress ervaren met een groot risico op burn-out en depressie. Misschien sleep jij je dag na dag naar je werk. Of erger je je enorm aan de gang van zaken op kantoor?  Voel je je leegstromen naarmate de dag vordert en heb je amper energie over na je werkdag? Worstel je met druk en drukte?

Het goede nieuws is: je kan leren om hiermee om te gaan en zelfs om energie te krijgen van je werk, zolang je maar weet hoe je het goed aanpakt.

 

Enkele tips voor HSP’ers met zin om te werken

  1. Zoek een rustige omgeving op

Rumoerige werkvloer? Landschapskantoor? Voor heel wat HSP’ers bemoeilijkt dit het werken. Bespreek daarom of je eventueel op bepaalde momenten van thuis uit kan werken of in een rustige, afgeschermde omgeving. Voor veel HSP’ers biedt dit soelaas, omdat ze een belangrijke vermindering van overprikkeling ervaren.  Maar ook veel bedrijven zien er langzamerhand de voordelen van in om flexibeler om te gaan met arbeidstijd en werkomgeving. Win-win dus!

  1. Baken je grenzen af

Wees bewust van wat je wil bereiken en leer je grenzen in functie daarvan af te bakenen. Zorg er ook voor dat het duidelijk is wat je taken zijn en vermijd zo dat je teveel hooi op je vork neemt.

  1. Omring je met gelijkgestemden

Zoek collega’s op die jou ondersteunen en het beste in je naar boven halen. Contact met gelijkgestemden kan geeft energie en plezier (en dat laatste is zeker ook niet onbelangrijk op de werkvloer)! Het krijgen van een compliment of erkenning voor je werk is voor menig HSP’er een echte boost.

  1. Neem regelmatig pauzes

Een hele dag achter datzelfde bureau? Voel je dat al de prikkels je even teveel worden? Maak je hoofd regelmatig leeg door een kleine pauze te nemen. Even een drankje halen, op een rustige plek tot jezelf komen, een paar keer langzaam en diep ademhalen: het zit hem soms in de kleine dingen. Kan je tijdens je lunchpauze wat frisse lucht scheppen? Zeker doen!

  1. Neem je werkplek onder handen

Als je weet dat HSP’ers erg gevoelig zijn voor sfeer en context en dat je doorgaans heel wat uren doorbrengt op je werkplek, zorg er dan voor dat je je goed voelt op je werkplek. TL-lichten, grijze omgeving, strak meubilair: veel kantooromgevingen doen heel kil en steriel aan. Daar kan je zelf verandering in brengen. Maak het aangenaam vertoeven op je werkplek: zorg voor een goede (ergonomische) stoel, breng wat kleur met een plant of bloemen en maak het een persoonlijk plekje van welbevinden met foto’s van familie en vrienden.

  1. Leef in balans

De boog kan niet altijd gespannen staan. Zorg voor een goede work/life balance en neem voldoende ontspanning. Sluit na je werkdag het hoofdstuk “werk” ook mentaal af en richt je dan op die activiteiten die jou tot rust brengen.

  1. Doe werk dat bij je past, dat geeft energie!

Vind jij als HSP’er makkelijk de balans op het werk? Kan je ondersteuning gebruiken? Of vraag je je af of je huidige job wel bij je past als HSP’er? Contacteer ons via info@k-onsult.be.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *