Uit je burn-out

Hoe moet het nu verder? Na een burn-out weer op de werkvloer.

Het verloop en het herstel van een burn-out is voor iedereen anders. Algemene uitspraken over wanneer je klaar bent om terug aan de slag te gaan, zijn dus weinig zinvol. Anderzijds hebben we in onze praktijk letterlijk bakken ervaring dus we kunnen je wel een aantal nuttige richtlijnen aanreiken.

Blogpost - na burn-out werkvloer - foto

 

  1. Zorg voor een goede begeleiding

Het is belangrijk te beseffen dat je er niet alleen voor staat. Niet alleen tijdens je burn-out, maar ook niet aan de vooravond van je herintegratie op de werkvloer. Een gespecialiseerde burn-out coach kan je professionele hulp bieden als je overweegt om terug aan de slag te gaan. Hij of zij stelt de juiste vragen om na te gaan of je er daadwerkelijk klaar voor bent. Het blijkt trouwens in overvloede uit onderzoek dat burn-out cliënten/ zonder adequate en professionele begeleiding langer thuis zijn en moeilijker re-integreren op de werkvloer.

2. Take it easy

Als je beslist hebt om het werk te hervatten, doe dat dan vooral op een voorzichtige en rustige manier. Bouw langzaam op! Je kan eventueel al op voorhand eens contact opnemen met een paar collega’s. Bespreek met je huisarts, coach of therapeut en werkgever zeker de mogelijkheden om geleidelijk aan weer de draad op te pikken, bijvoorbeeld aan de hand van een deeltijds schema of in een andere functie.

  1. Eén iets tegelijk

Naast het beperken van het aantal uren, kan het ook helpen om je taken aanvankelijk te beperken. Maak hierover duidelijke afspraken met je baas en je collega’s.

  1. Communiceer en wees open

De kans bestaat dat één van de redenen waarom je in een burn-out beland bent, te maken heeft met jouw vermogen om “nee” te zeggen tegen anderen. Nochtans is het erg belangrijk om aan te geven aan jouw omgeving wanneer het je teveel wordt. Durf zeggen aan je baas en je collega’s hoe je je voelt. Je hebt niks te winnen bij het opkroppen van je gevoelens. Alles wat je leerde tijdens je burn-out begeleiding, kan je bij herintegratie meteen in de praktijk brengen.  Je bent immers niet voor niets thuis geweest, toch?

  1. Toekomstgericht werken

Zoek uit – bijvoorbeeld met de hulp van een burn-out begeleider en/of loopbaancoach – wat de aanleiding was van je burn-out en hoe je je job eventueel kan aanpassen om dit in de toekomst te vermijden. Ga na wat voor jouw bronnen zijn van stress enerzijds en energie anderzijds en ga daarmee aan de slag. Het loont trouwens de moeite om je ook het hervatten van het werk verder te laten begeleiden. Zo vermijd je dat je opnieuw in één van je oude valkuilen terechtkomt.

 

Kriebelt het om terug aan de slag te gaan maar weet je niet goed hoe of wat? Vrees je dat je nog niet klaar bent voor een terugkeer op de werkvloer maar ervaar je veel druk uit je omgeving om dat wel te doen? Kom erover praten. Wij zijn experts ter zake en bieden maar wat graag een luisterend oor.

 

Je vindt ons bij K-onsult, op verschillende locaties tussen Antwerpen en Bornem.  Bel 0486/44-51-95 of mail naar info@k-onsult.be.  Neem zeker ook een kijkje op www.uitjeburnout.be en www.k-onsult.be.

 

2 gedachtes aan “Hoe moet het nu verder? Na een burn-out weer op de werkvloer.

    1. Karine Van Oosterbos Bericht auteur

      Bedankt voor jouw bijdrage Herlinde. Loopbaancoaching is erg laagdrempelig en naar mijn bescheiden mening kan iedereen dat gedurende zijn loopbaan wel eens gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *