Uit je burn-out

Log uit en de stekker eruit: waarom de zomer de perfecte tijd is voor een digitale detox!

Digital detox - blog foto

Wanneer was het voor het laatst nog eens echt stil in jouw hoofd? Wanneer was je nog eens echt “in het moment”, zonder dat je (al dan niet stiekem) de binnengelopen berichten op je smartphone moest checken? Kan jij eigenlijk nog wel zonder het internet?

Als het antwoord “nee” luidt, dan ben je alvast niet alleen. Meer en meer mensen zijn verslaafd aan het internet, vaak zonder het zelf te beseffen. We kunnen ons een leven zonder smartphone, laptop, wifi, tablet, e-mail en sociale media gewoonweg niet meer voorstellen. Nochtans kan een overmatig gebruik van het internet en alles wat dat met zich meebrengt behoorlijk wat mentale schade aanbrengen. Dat zie ik maar al te vaak in mijn praktijk.

Steeds meer mensen kiezen daarom deze zomer voor een digitale-detox-vakantie. Offline en compleet onbereikbaar zijn is de nieuwe luxe. En het werk? Daar blijft alles zijn gewone gangetje gaan. Ook zonder jou.

 

Waarom zou ik een digitale detox overwegen?

Het internet is natuurlijk een fantastisch iets, wat ons heel wat mogelijkheden oplevert, professioneel en daarbuiten. Dat hoor je niemand betwisten. Maar de proporties die ons internetgebruik aanneemt zijn problematisch. Gemiddeld brengen we per dag al meer uren door achter een scherm dan dat we slapen! En dat kan heel wat ongewenste neveneffecten met zich meebrengen:

  • Verlaagde focus en concentratievermogen
  • Slechter en korter slapen
  • Verhogen van stressniveau
  • Bemoeilijken van relaties tussen mensen
  • Allerhande ergonomische problemen (oververmoeide en droge ogen, hoofd- en nekpijn,…)

Terwijl we denken dat we heel wat problemen oplossen (door zogezegd te “multitasken”, altijd bereikbaar te zijn,…), creëren we er eigenlijk een heleboel bij.

 

Foto drijven zee

 

Hoe begin ik eraan?

Hoogtijd dus voor een digital detox. Een vakantieperiode is het ideale moment om daarmee aan de slag te gaan. Het excuus van “ik heb het nodig voor het werk…” gaat immers even niet op!

Hier zijn een paar praktische tips die je kan uitproberen op vakantie:

  • Stel op voorhand een duidelijke out-of-office op: zo weten je contacten dat ze tijdens je vakantieperiode niet direct een antwoord moeten verwachten van je.
  • Gebruik je smartphone niet als wekker. Hou hem weg van je nachtkastje en weersta aan de verleiding om als eerste en laatste wapenfeit van de dag die telefoon te checken. Als je per se op een bepaald uur wil gewekt worden, vraag dan het hotel voor een wake-up call. Of gebruik een ouderwetse wekker. En anders laat je gewoon je biologische klok zijn werk doen! Hé, het is tenslotte vakantie!
  • Cold turkey te moeilijk? Maak met jezelf een afspraak om één keer per dag je mails te checken. Buiten dat moment is je smartphone off limits, behalve voor goede oude telefoongesprekken.
  • Neem een camera mee! Nog een excuus minder om die smartphone bij de hand te hebben.
  • De ironie wil dat er apps zijn die jou met je digital detox kunnen helpen. Probeer bijvoorbeeld Freedom, een app die internet, apps en sociale media blokkeert.
  • Tegenwoordig zijn er ook hotels en resorts die heuse digital-detox-pakketten aanbieden: smartphone inleveren aan de receptie en je krijgt een leuk gezelschapsspel in de plaats!
  • Beweeg! En doe het intentioneel. Yoga is perfect om te bewegen en te ontstressen tegelijk.
  • Geniet van je vakantie en doe dat samen met je partner en je gezin. Ook zij zullen blij zijn dat ze jouw onverdeelde aandacht krijgen! Quality time krijgt zo een heel nieuwe betekenis.

 

Kan je nog een extra duwtje in de rug gebruiken om van digitale detox te doen? Vrees je dat je een meer structurele aanpak nodig hebt? Of heb je behoefte om er gewoon eens over te praten? Contacteer ons! Neem een kijkje op www.k-onsult.be of op www.uitjeburnout.be en stuur een mailtje naar info@k-onsult.be voor meer info over ons coaching- en training aanbod.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *